Бълг. свещеномъченици и изповедници от ново време

DSC05153 Всемирното Православие - Бълг. свещеномъченици и изповедници от ново време (мон. Валентина Друмева)

Храмът "Св. Дух" в жк Надежда, гр. София

Квартал Надежда се намира в северната част на София. Първоначално бил махала, после село, а от 1945 г. столичен квартал. Традиционен празник на махалата бил Свети Дух, когато се извършвал водосвет. През 1920 г. бил построен параклис и започнало да се служи в него. Селището се разраствало и през 1932 г. бил построен храмът.

Свещеник Христо Младжов бил на енорийско служение в село Рила, Кюстендилско, сега град Рила. Не открихме близки сродници, затова малко знаем за него. Най-вероятно е роден там, защото местният кмет Младжов носи същото фамилно име.

Отец Христо служил в храм „Свети Николай Чудотворец“. Презвитерата му била добра и много благочестива. Имали шест деца.

Свещеник Величко Неделчев Йовчев е роден в село Риш, Шуменско, на 1 април 1898 г. Израснал в селско семейство и възпитан във вяра и трудолюбие, от дете проявил наклонност за духовно служение. Имал по-малък брат – Йовчо, и две сестри: Рада и Руса.

Основното си образование получил в родното село. Завършил след това духовната семинария в Бачковския манастир. След отбиване на военната си служба три години работил като чиновник в общината на село Драгоево, Преславско.

Свещеник Стефан Иванов Попов е роден на 1 януари 1903 г. в село Острец, Троянско, сега квартал на град Видима. Произхождал от виден свещенически род. Той носел името на дядо си – свещеник Стефан Попов, който бил ръкоположен от епископ Иларион Макариополски през турско време. На младини дядо му бил будно момче. Жаждата му за наука била толкова голяма, че сам се научил да се подписва. Тогава в селото нямало училище.

 

Свещеник Атанас Цонев Ефтенов е роден на 8 ноември 1911 г. в село Дреновец, Разградско. Имал един брат – Стоян, и две сестри: Марийка и Бойка.

Учил в родното си село, а през 1934 г. завършил Софийската духовна семинария. Задомил се за Анка Петрова, начална учителка в чифлика на Иван Багрянов. Имали една дъщеря – Божидарка. Сега тя е на 71 години. Беше добра да ни разкаже спомени за баща си.

 

Свещеник Иван Трифонов Георгиев е роден в село Кунина вода, Свищовско, на 25 септември 1925 г. в много бедно семейство. Имал сестра Добринка, която сега живее в град Свищов.

Възпитан във вяра и трудолюбие, той завършил с успех прогимназиалното си образование в родното село, а гимназия – в гр. Никопол. Не се насочил към светска професия. Почувствал призвание за служение на светата ни Църква. Постъпил в Пастирско-богословския институт при Черепишкия манастир.

Свещеник Димитър Михайлов Попов, известен с името Драгни, което имал преди ръкополагането, е роден през 1901 г. в село Марково, Шуменско. Произхожда от свещеническа фамилия. Завършил Софийската духовна семинария, задомил се за Димитрица от град Шумен. Имал две дъщери Ивана и Милка.

 

Селото е основано от преселници от Тетевенския Балкан, избягали от турските злодеяния. Построили си през 1862 г. здрава духовна крепост – храмът „Свето Успение Богородично”.

Първият свещеник бил отец Иван Ненов Попов, преди това първи учител в селото. Неговата праправнучка е Костадинка Василева, която с признателност говори за него. Името на следващия свещеник не е известно. Той бил за кратко време. Третият е отец Иван Кънчев Минчев. Спомени за него ни предаде снаха му Мария.

Свещеник Трифон Стоянов Паламарков е роден в село Липник, а служил в село Гагаля, Русенско. Сега двете села са обединени в голямото село Николово, което носи името на Никола Попов – партизанин от отряда на Ана Вентура. Тя била убита и отрядът взел нейното име.

Родителите на отец Трифон, Стоян и Стоянка, били трудолюбиви земеделци. Роден е на 11 февруари 1927 г. в Липник. С тъкана селска торбичка ходел на училище, но показвал висок успех. Баща му починал рано и той останал сирак.

 

Кратки сведения за него даде Владимир Богданов Иванов от село Цар Калоян, Русенско. Той помни отец Камен Марков Петров, който бил приятел на баща му. Дошъл от Шоплука, затова говорът му се различавал от местния. Разказва, че бил „начетен” и служел много хубаво.

По тази причина станал неудобен на атеистичната власт. Това било лесно обяснимо. Кметът на селото не можел да напише един смъртен акт. Той бил полуграмотен, но управлявал с високо самочувствие. Не можел да понася присъствието на такъв умен свещеник, при това идеен враг.

ЗА ПРАВОСЛАВИЕТО  СТЪПКА ПО СТЪПКА 

 

Слушайте "Радио Канон"

Baner radio 3 1

Български свещеномъченици и изповедници за вярата от най-ново време

С ТЕКСТОВЕ ОТ КНИГИТЕ НА

ИГУМЕНИЯ ВАЛЕНТИНА ДРУМЕВА

МОЖЕТЕ ДА СЕ ЗАПОЗНАЕТЕ ТУК

Who's Online

В момента има 207104  гости и 34  потребителя и в сайта

Нагоре