IMG_9651 Всемирното Православие - ЛЕКЦИЯТА-БЕСЕДА „ЗА МИСТИКАТА В ДУХОВНИЯ ЖИВОТ" С ЙЕРОСХИМОНАХ ДИМИТРИЙ ЗОГРАФСКИПо покана на Софийския университет Св. Климент Охридски" и Центъра за семиотични и културни изследвания на 20.12.2017 г. в аулата на университета йеросхимонах Димитрий Зографски изнесе лекция-беседа на тема: За мистиката в духовния живот". Модератори на събитието бяха проф. Андрей Бояджиев от Факултета по славянски филологии в СУ и проф. Мирослав Дачев от Центъра за семиотични и културни изследвания. 

По време на беседата проф. Мирослав Дачев представи новата книга на духовника: „Евхаристията като мистичен център на духовния живот (Светци и съвременност. Действителни и мними пречки за приемане на св. Причастие)“, издание на сайта „Всемирното православие“.

В началото на лекцията-беседа йеросхимонах Димитрий Зографски акцентира върху опасността от окултното, на което се гледа като на нещо лесно постижимо и примамливо с това, че уж дава власт над събитията и хората. Авторът припомни как след 1989 г. интересът към окултното, например у нас и в Русия, се разрасна до огромни размери. Преиздадоха се книги на лъжеучителя Петър Дънов, отлъчен от Българската православна църква заради опасното му отклонение от християнството, на петричката „пророчица“ Ванга, НЛО; масов беше и е интересът към хипнотизатори-кодировчици, екстрасенси и прочее служители на тъмните сили. За да стане ясно с какви средства си служат те, йеросхимонах Димитрий прочете откъси от статии, включително на йеромонах Серафим Роуз, в които се вижда как с призоваването на името Христово чрез Иисусовата молитва се провалят лъжливи видения и псевдолечения, внушавани и извършвани от контактьори.

В невидимата борба с тъмните сили Църквата винаги ще побеждава, изтъкна авторът. Човек сам по себе си няма някакви скрити възможности, той е или в досег с Божията благодат, или в печален съюз с демоничното. Там, където човек не се бори със своите страсти (eдна от най-големите слабости на съвременния човек е гордостта), той много лесно става роб на нашепванията на сатаната: „Ще бъдете като богове“. Причина е нашето небрежно отношение към духовния живот. Да бъдем с Бога – това трябва да направим, да бъдем обожени. Да покажем с кого искаме да бъдем – с Този, Който ни е създал, или с този, който е човекоубиец от край време. Важно е осъзнаването, че без Бога и Божията благодат човек не може да се спаси.

Колкото повече наближава краят на света, толкова повече се увеличават духовете, които са враждебни на Бога и добродетелите – припомни авторът. Процесът на отстъпление не може да бъде спрян, по думите на св. Игнатий Брянчанинов, но можем и трябва да се борим за себе си и за близките ни. Ще ни спасят молитвата и участието в Божиите тайнства: най-вече кръщение, изповед и причастие.

Отделено беше специално място на будистката практика рейки, където уж мотивацията е да се помага на хората, а всъщност силите, с които се въздейства, са демонични. Привлекателността на окултното идва от това, че човек иска някак без труд, просто ей така, да се събуди различен. Неговите методи ни обещават придобиването на огромен контрол върху събития и хора. За антихриста пише, че ще бъде не само политически водач, но и че ще покаже големи чудеса и личби.

Църквата предлага като противоотрова живот в Христа, с християнска нравственост. Най-великото тайнство е светата Евхаристия, в нея Бог предлага Самия себе си на човека.

Представяйки новата си книга „Евхаристията като мистичен център на духовния живот“, основана върху опита на св. отци на Църквата, йеросхимонах Димитрий Зографски обърна внимание на налаганите от някои духовници външни изисквания за приемане на св. причастие, без да се гледа на вътрешната жажда на сърцето, на цялостната вътрешна промяна, без приемащият най-голямото християнско тайнство да пролее и една сълза на умиление, с години. Има значение вътрешното състояние на човешкото сърце. Да се пристъпва към св. причастие само след вътрешна работа над себе си. Плодът на такова приемане на Тялото и Кръвта Христови е, че човек започва истински да обича Бога. Тогава се получава връзка на взаимна любов, защото Бог със сигурност ни обича. Когато го има този стремеж, го има това единение с Бога. Авторът подчерта, че книгата не проповядва отмяна на поста, нито на изповедта, а подтиква към постоянно внимание над себе си, към неразсеян живот, който да позволи на човек да пристъпва по-често към Христовите Тайни, и то с преценката и благословението на духовния си отец. Сам по себе си постът е само един от компонентите за подготовка, важно е цялото вътрешно устроение. Св. Дух ни прави достойни за св. причастие чрез топлите сълзи на покаянието.

В края на беседата йеросхимонах Димитрий Зографски отговори на въпроси от аудиторията. Ето някои от тях:

-      За духовните наставници, истинските от които в края на вековете, според св. отци, ще бъдат малко и ще бъдат скрити. Начинът за разбиране на верния път, на Божията воля е чрез съветване с отци, които се допитват до св. Писание и св. Предание.

-      За противоречията в т.нар. пророчества за последните времена на нашумелия руски отрок Вячеслав (починал на 10-годишна възраст).

-      За Иакововата литургия се изисква голяма предпазливост от свещеника и подготвеност на християните за нея. На тази литургия Тялото Христово се дава отделно в ръката на причастяващите се, които трябва да знаят, че това не е нафора, а тялото на самия Христос, което в никакъв случай не трябва да се слага в джоба или, не дай Боже, да пада по земята! „Ако можем да бъдем предпазливи, нека да бъдем. По същия начин можем да се причастим на Златоустова или на Василиева литургия. Аз не бих посмял по такъв начин да впечатлявам хората“, е мнението на автора на книгата.

-      За елхите в храмовете и домовете: съвременният човек търси това, което свети и бляска. Да се стремим вместо елхите да украсяваме себе си с добродетели, което е трудно, но носи духовни плодове.

-      Опасенията по повод електронния чип, заместващ личността, йеросхимонах Димитрий определи като истерия на небиблейска основа. Според библейската хронология първо ще дойде антихристът, а след това ще поиска от тези, които му се подчинят, да им бъде поставен печат върху дясната ръка и челото.

-      За писмото от Софийска св. Митрополия да не се служи по Юлианския календар в Германски манастир „Св. Йоан Рилски“: о. Димитрий коментира, че „това буди недоумение, защото преди три години Св. Синод в пълен състав взе решение в Германски манастир, като подворие на Зографския манастир на Св. Гора Атон, да се служи по Юлианския календар. След като Българската православна църква, слава Богу, отрече икуменизма, не отивайки на Критския събор миналата година, трябва да отрече и неговото отроче – новият стил. Нека да не стигаме обаче до това богохулство, че в новостилната, официалната Църква в България, няма благодат. Но тъй като изповедническата, твърдата вяра, не търпи компромис, който иска да следва цялото църковно предание, като светоотеческият календар е част от него, да има възможност да го следва“.

След края на лекцията-беседа желаещите да получат автограф от йеросхимонах Димитрий Зографски - автор на новата, а и на други духовни книги, се срещнаха и разговаряха с автора във фоайето пред аулата.

 

Видеозапис от събитието, заснет от Веска Илиева, може да видите тук..

 

 

IMG_9650 Всемирното Православие - ЛЕКЦИЯТА-БЕСЕДА „ЗА МИСТИКАТА В ДУХОВНИЯ ЖИВОТ" С ЙЕРОСХИМОНАХ ДИМИТРИЙ ЗОГРАФСКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_9654 Всемирното Православие - ЛЕКЦИЯТА-БЕСЕДА „ЗА МИСТИКАТА В ДУХОВНИЯ ЖИВОТ" С ЙЕРОСХИМОНАХ ДИМИТРИЙ ЗОГРАФСКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Книгата "Евхаристията като мистичен център на духовния живот. Светци и съвременност. Действителни и мними пречки за приемане на свето причастие” може да се закупи: 

  • В гр. София - книжарница „Св Йоан Рилски" на ул. „Иларион Макариополски“ 2, както и в някои централни софийски храмове;
  • В гр. Пловдив - църковен магазин ,,Св. Стилиян".

Може да се поръча и на тел. 0895123900 и 0899139385

или на редакционния имейл на издателя "Всемирното православие": Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.