„Днес стана спасение на тоя дом, защото и този е син на Авраама,
понеже Син Човеческий дойде да подири и да спаси погиналото.“
/Лк. 19:9-10/
Който иска да види Христос, трябва духом да се издигне високо, защото Христос е над всичко. Който иска да се срещне с Христос, трябва да се очисти, защото се среща със Светая Святих.
Покаянието е отказ от разпътството на мислите и желанията, и стъпване на новия път, пътя Христов.
Гибелта на Содом и Гомор, фреска от 1662 г. в Троице-Сергиевата лавра
Светите отци ни учат да различаваме греха от човека, чиято душа е болна и се нуждае от лечение от тежкия недъг. Такъв човек предизвиква състрадание. Невъзможно е обаче да се изцели този, който пребивава в слепота и не вижда бедственото си състояние.
Свещеното Писание нарича грях всяко нарушаване на Божествения закон (вж. 1 Иоан. 3:4). Творецът Господ е дарил мъжа и жената с душевни и телесни особености, за да се допълват взаимно и така да образуват едно цяло.
Прочети още: ЗАЩО ПРАВОСЛАВНАТА ЦЪРКВА ИМА ОТРИЦАТЕЛНО ОТНОШЕНИЕ КЪМ ХОМОСЕКСУАЛИЗМА
Част А
Ако някой изучава текстовете на Свещеното Писание и светите Отци, ще се убеди, че основата на православното богословие е Божието откровение, което е било дадено на пророците, апостолите и отците. Характерно е началото на Посланието до евреите на св. ап. Павел: «Бог, след като в старо време много пъти и по много начини говори на отците чрез пророците, в последните тия дни говори ни чрез Сина» (Евр. 1:1).
Тоест, светиите са боговдъхновени богослови, които ясно излагат своя опит в думи-термини, за да го предпазят от ерес и изопачаване. Оттук става очевидно, че термините-догмати съставляват важна страна от нашето Предание и никой не може да ги разбива, ако не иска да се лиши от спасението си.
Както люде, изгубили зрението си, се нуждаят от съпроводници, за да не паднат по незнание в някоя яма и пострадат, така и люде, у които очите на духа са помрачени, се нуждаят от наставници в благочестието и вярата, защото поради невежеството си те ще паднат в бездната на злините и ще погинат.
В древността целият човешки род страдал от духовна слепота, затова изоставил истинския Бог и се покланял на лъжливи богове.
Укорявани - благославяйте, гонени - търпете, хулени - утешавайте се, злословени - радвайте се! Това е нашият път с теб и който претърпи докрай, той ще се спаси!
*
Придържайте се към добродетелите, които според Светото Евангелие ще бъдат споменати на Страшния Божи Съд: гладен бях и Ми дадохте да ям; жаден бях и Ме напоихте; гол бях и Ме облякохте - ето в какво се състои вашето спасение. А освен това прибавете (съпружеска) чистота, пазете сряда и петък, и празничните, и неделните дни.
Прочети още: ДУХОВНИ НАСТАВЛЕНИЯ НА ПРЕПОДОБНИ СЕРАФИМ САРОВСКИ (1759-1833 г.)
Чества се на 1 януари (14 януари ст.стил) заедно със св. Василий Велики
Обрезание Господне - това е Старозаветното кръщение. На осмия ден от рождението Си Спасителят Иисус Христос е занесен в храма, за да бъде посветен на Бога, като Му се е дало името Иисус. Обрязан бил по еврейски обичай, за да се изпълни законът, събитие, което показва, че Той действително бил в тяло човешко, а не призрачно, както лъжливо учили евреите от I век. Наречен е Христос - Спасител.
† Траянополский епископ Иларион, Пространен православен месецослов, издателство Тавор.
Поклонение на влъхвите, Кападокия, XII век
Тропарът на всеки празник кратко ни предава същността на празнуваното църковно събитие. И ето ние виждаме, възлюбени в Христа братя и сестри, че почти всички думи на тропара на днешния голям празник Рождество Христово говорят за поклонението на влъхвите пред родилия се Богомладенец. Спасително е да знаем защо светата Църква обръща такова внимание в рождественското богослужение на влъхвите и така ги прославя.
Прочети още: СЛОВО НА РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО. ЗА ПОКЛОНЕНИЕТО НА ВЛЪХВИТЕ
Интервю с доктора на историческите науки, известния научен сътрудник в Научно-изследователския отдел по най-нова история на Руската православна църква (РПЦ), доцента в катедрата по история на РПЦ при ПСТГУ (Православния Свято-Тихоновски хуманитарен университет - б.пр.), преподавателя по ИДО (Институт по дистанционно образование - б.пр.) Андрей Александрович Кострюков, който е автор и на две книги за обичания св. Серафим, архиепископ Богучарски, Софийски Чудотворец.
Андрей Александрович, Вие кога решихте да се занимавате с църковна история?
— От детинство. Когато получих учебниците си за четвърти клас, прочетох за един ден учебника по история, от край до край.
Патриарх Тихон отслужва молебен, 1918 г.
Сред загадките на църковния живот по съветско време беше съдбата на мощите на св. патриарх Тихон, погребан през 1925 г. в Малкия храм на московския Донски манастир. През 1946 г. на панихидата край неговия гроб Крутицкият и Коломенски митрополит Никола (Ярушевич) казал тъжно: „Ние се молехме сега само над гроба на дядо патриарх. Тялото му не е тук“.
Както приживе, така и след представянето му в Господа свети Николай си остава бърз помощник на призоваващите го и ги избавя от всякакви беди. Ето някои от описаните в литературата неговите чудеса, станали след смъртта му:
1. За силата на иконата на св. Николай
При византийския император Лъв Исаврянин, средата на VІІІ век, и при патриарх Атанасий станало следното чудо: свети Николай се явил на благочестивия старец Теофан и му казал да поръча три икони - на Господа, на Пресвета Богородица и на него самия.
Прочети още: ПРОДЪЛЖАВАТ И ДНЕС ДИВНИТЕ ЧУДЕСА НА СВЕТИ НИКОЛАЙ