България-новинарски блог-теология

 Header Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияСветата обител на незаспиващите е мъжки манастир, в който пеенето на псалми никога не секвало.

Първият манастир на незаспиващите е основан на границата между IV и V век от преподобни Александър на брега на река Ефрат (днес е трудно да се посочи точното място). Двадесет години по-късно св. Александър оставя обителта, за да проповядва в граничещите с Персия градове, след което основава в Константинопол друг манастир на незаспиващите.

220px-Levski2 Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теология

Монахинята се нарича схиигумения Възкресия (Валентина Друмева + 2021) – приснопаметната игумения на Калоферския девически манастир „Св. Въведение Богородично”. През 1998 г. с благословението на блаженопочиналия Пловдивския митрополит Арсений излиза нейната книга, по-скоро научен труд под заглавие „Девическият манастир „Св. Въведение Богородично” и метосите в Калофер” (изд. на Министерство на отбраната „Св. Георгий Победоносец”). Две години по-късно, през 2000 г., по повод 130-та годишнина от създаването на революционния комитет в гр. Калофер от Васил Левски (май 1869 г.), местната фондация „Христо Ботев” издава друга нейна книга, озаглавена „Апостолът на свободата - летопис в стихове”. Предлагаме откъси от двете произведения:

 

   Antim_I_%281816-1888%29 Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияБългарската екзархия е учредена със султански ферман от 28 февруари 1870 г. и е просъществувала до 1953 г. С документа се узаконява обособяването на българска църковна йерархия, наречена „екзархия" от Цариградската патриаршия. По силата на султанския ферман и екзархийския устав, изработен от църковно-народния събор, свикан в Цариград през 1871 г, Българската екзархия е призната за официален представител на българската нация в Османската империя.

andrey-hrista-radi-yurodivyy-i-epifaniy_vygovskaya_irina_1414932304 Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияПодвигът на юродството заради Христа се различава диаметрално от обикновеното юродство, което е душевна болест. Подвигът на мнимо безумие са приемали и хора, които са били близо до съвършенството, с цел да достигнат истинска святост.

Свети и несвети юродиви

Гръцката дума „салос“ и неговата славянска калка „юродив, уродлив, юрод, урод“ произлиза от гръцкия глагол „салео“ – „разклащам се, люлея се“.

2Q== Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияВеднъж попитах един човек: „Какъв воин смяташ че си?“ Воин на Христа или войн на изкушението? Знаеш ли, че злото на изкушението също има свои воини?“

Християнинът не трябва да е фанатик, той трябва да притежава любов и съчувствие към всички хора. Тези, които необмислено правят коментари, дори да са истина, могат да навредят.

images?q=tbn:ANd9GcSdUqkt_0tkUdHteQDNAiU2LXMjMhvPD0yu7A&usqp=CAU Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияВасилий Николаевич Муравьов, бъдещият старец Серафим, се родил на 31 март (стар стил) 1866 г. в село Вахромеево. Родителите му Николай Иванович (1837-1976) и Хиония Алимпиева кръстили младенеца на 1 април 1866 г. След Василий в семейството се родили две дъщери (1871) и Евдокия (1975). Те и двете починали в кърмаческа възраст, без да доживеят и годинка. На 5 септември починал от туберкулоза бащата и десетгодишният Василий останал с болната си майка.

o isaakij

До закриването на Киево-Печерската лавра през 1961 г. отец Исаакий водел екскурзии до пещерите. Отецът бил добре образован и живял в манастира много години, но след това остарял и никакво друго послушание не можел да изпълнява освен да бъде екскурзовод. А на него и това му се струвало трудно.

„Аз съм схийеродякон. Имам нужда от безмълвие“ – често се жалвал той на братята. „Искам да отида в пустинята“. „Как ще отидеш?“ „Тайно“ – отвръщал той. Дълго притеснявал благочинния с тази молба. „Ох, душата ми изнемогва! Искам в Кавказ да умра. Благословете!

191490.p Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теология   1.Не е удивително, че желаят да се омъжат жени, неизпитали семейния живот, мъките на раждането на деца и всичко останало, което внася бракът в дома на хората; и „войната”, това толкова трудно дело, според пословицата, „е приятна за неопитните”; но когато жените, които са понесли хиляди скърби и често от горчив опит са били принудени да смятат за блажени свободните от светски дела, и хиляди пъти да проклинат и самите себе си, и своите сватовници, и деня, в който са влезли в брачните чертози, когато тези жени, след такива огорчения, отново се стремят към същото състояние - това ме изпълва с крайно удивление и недоумение, и ме кара да изследвам причината за стремежа към това състояние, което са смятали за непоносимо, докато са били в него; защо сега, когато са се освободили, отново се домогват до него, като към нещо силно желано?

  BIG_photo_verybig_135824_156605403354 Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияПомазанието и духът отново са върху мен и отново ходя плачейки натъжен (срв.: Пс. 34:14 - според превода на 70-те). Вие може би се чудите на това. Но и Исаия, докато не вижда славата Господня и високия и издигнат престол и серафимите около него, не казва нищо подобно, не показва нито огорчение, нито страх; и макар да обвинява Израиля, щади себе си и се разграничава като невиновен за нищо. Но щом видял това и чул светия и тайнствен глас, сякаш започвайки по-добре да съзнава себе си, казва: О, окаян аз, как се умилих (Ис. 6:5 - според превода на 70-те), и добавя следващите след това думи, които няма да изкажа, за да не произнеса нещо оскърбително.

yp4LXSWZIfk Всемирното Православие - Статии-новинарски-блок-теологияХвалебна песен Давидова (в еврейския текст псалом 90 не е надписан).

 Съдържание: В предишния псалом осемдесет и девети, изобразявайки обръщането на еврейския народ (към Бога), като естествено продължение Псалмопевецът въвежда лице, тайно водено от Христос и побеждаващо с Негова помощ мислените врагове, т.е. началата и властите, светоуправниците на тъмнината, духовете на злобата и самия ненавистен сатана.

Слушайте "Радио Канон"

Baner radio 3 1

ЗА ПРАВОСЛАВИЕТО  СТЪПКА ПО СТЪПКА 

 

Български свещеномъченици и изповедници за вярата от най-ново време

С ТЕКСТОВЕ ОТ КНИГИТЕ НА

ИГУМЕНИЯ ВАЛЕНТИНА ДРУМЕВА

МОЖЕТЕ ДА СЕ ЗАПОЗНАЕТЕ ТУК

Нагоре