В този ден празнуваме Обновлението на преславния и превелик храм в Иерусалим - но не издигнатия от цар Соломон на планината Мориа, а на предивно устроения на Голгота от благочестивия цар Константин и достохвалната му майка Елена, които очистили и обновили святото място, осквернено от езическо нечестие.
След доброволните страдания и смъртта на нашия Господ Иисус Христос, след Неговото възкресение и възнесение на небето, святото място, където се извършило нашето спасение, било поругавано и осквернявано от враговете на Христа.
Особено осквернил всички свети места с бесовски идоли и жертви нечестивият Римски цар Адриан. На мястото на разрушения от Тит Иерусалим той издигнал град и заповядал да затрупат с пръст и камъни гроба Господен.
На планината, където бил разпнат Господ, построил храм на езическата богиня на разпътството Венера и поставил два нейни идола, а над гроба Господен издигнал идол на бог Дий (Юпитер). И така, там, където Божият Агнец се принесъл в жертва на Бога Отец заради нашите грехове, се принасяли нечисти жертви на бесовете и се извършвали всякакви беззакония. Също и във Витлеем, където Пречистият се родил от утробата на Пречистата Дева, нечестивият цар поставил идол на Адонис, така че и това свято място било осквернявано от срамни дела, а на мястото на Соломоновия храм построил идолско капище. Нарекъл града Елия в своя чест, защото носил името Елий Адриан, като заповядал никой да не смее да го нарича Иерусалим. Всичко това той направил, за да изтрие от земята самата памет за името на Иисус Христос. Той преименувал града, в който Господ Иисус извършил множество чудеса, и устроил бесовски капища там, където Христос бил роден, разпнат и погребан, та следващите поколения на човешкия род напълно да забравят за Него и никога повече да не спомнят местата, където е живял и учел Господ.
Но самият Адриан загинал, а Царят на славата отново прославил светото място. Господ просветил със светлината на светата вяра цар Константин и майка му света Елена, вложил в сърцата им желание да обновят светия град Иерусалим – на мястото, където разрушеният храм на тялото Христово бил въздигнат за три дни, да създадат прекрасен Божий храм, да очистят всички свети места от бесовските скверни и да ги осветят. Благочестивият цар изпратил майка си с много злато в Иерусалим и писал до Светейшия патриарх Макарий да вложи цялото си старание за изграждането на църква.
Когато пристигнала в Иерусалим, света Елена разрушила всички капища, унищожила идолите, очистила целия град от езическите скверни и го осветила. Тя намерила и Честния кръст, и гроба Господен, като махнала пръстта и камъните, с които бил засипан, и в тази местност направила толкова голяма църква, че постройката ѝ ограждала и мястото на разпятието, и мястото на погребението на Христа, защото те се намирали близо едно до друго, както отбелязва свети евангелист Иоан: „На онова място, дето беше разпнат, имаше градина, и в градината - нов гроб, в който още никой не бе полаган. Там положиха Иисуса, поради петъка иудейски, понеже гробът беше наблизо”.
И така, с една църква окръжила тя и Голгота, и гроба Господен. Тази църква се нарича „Мартирион”, тоест свидетелство - свидетелство именно за Възкресението, тъй като на това място е умрял и възкръснал Христос. Света Елена построила и други църкви: във Витлеем, на Елеонската планина, в Гетсимания и на много свети места, като ги украсила богато. Но църквата над гроба Господен била по-хубава и по-голяма от другите. След като се завърнала при сина си, царица Елена се преставила в Господа и не успяла да види църквата готова, защото не е възможно бързо да се издигне такова голямо и дивно здание – то било завършено за десет години.
Когато църквата била устроена напълно, благочестивият цар заповядал за освещаването на храма в Иерусалим да се съберат епископите от всички страни. Пристигнали много архиереи - от Витиния, Тракия, Киликия, Кападокия, Сирия, Месопотамия, Финикия, Арабия, Палестина, Египет и други страни на Африка и един епископ от Персия. Събрали се толкова много хора от цялата империя, че не всички могли да се съберат в пределите на Иерусалим.
Храмът на Възкресение бил осветен на 13 септември 335 година, на тридесетата година от царуването на свети цар Константин, когато бил обновен и целият Иерусалим. Събралите се на тържеството свети отци по примера на старозаветното постановление определили занапред да се празнува денят на Обновлението на храма. Защото, както в Стария Завет Иуда Макавей очистил великото светилище Светая Светих от сквернотата на сирийското идолослужение и узаконил завинаги да се празнува обновлението му, за което се споменава и в Евангелието: „И настана тогава в Иерусалим празник Обновение...”, тъй и в Новия Завет равноапостолният цар Константин построил като че втора Светая Светих и установил със светите отци по цялата вселена да се празнува Обновление на великата Иерусалимска църква, която е майка на всички църкви.
И така, днес ще празнуваме Обновление, като благодарим на Христа Бога, Който със страданията и възкресението Си е обновил цялата твар и е очистил светата Си Църква от идолските скверни.
Да се обновяваме и ние самите като храмове на Живия Бог, отхвърляйки ветхия човек и обличайки се в новия. Да се очистим от застарелите в нас злини и да започнем да вършим добри дела, да започнем нов, благочестив живот. Тогава подобно на това, както хората празнуват Обновлението на ръкотворния храм, ангелите ще празнуват обновлението на нашия духовен храм, защото за всеки грешник, който се обновява с покаяние, на небесата се радват ангелите и с тях се радва неискащият смъртта на грешника Творец на ангелите - нашият Господ Христос, на Когото слава вовеки, амин.
Тропар:
Както благолепието на небесната твърд, така и земната красота на святото място на Твоята слава си показал, Господи; утвърди го навеки и приеми нашите непрестанно принасяни в него молитви към Тебе, по застъпничеството на Богородица, Животе на всички и Възкресение.
Кондак:
Църквата се яви като многосветло небе, просвещаващо всички верни, и стоящи в нея зовем: утвърди този дом, Господи.