На снимката: „Апостолската църква“ на мястото на дома, където са живели апостолите Петър и Андрей. Снимка: Център за изучаване на древния юдаизъм и християнските обекти.
Израелски археолози са открили в Галилея останки от древно съоръжение, наречено „Апостолска църква“, построена на мястото на дома, където са живели апостолите Петър и Андрей.
На 30 юли 2019 г. «The Daily Mail» съобщи, че учените от Кинеретския академичен колеж в Центъра за изучаване на древния юдаизъм и християнски обекти при Найакския колеж са се натъкнали на останки от съоръжение, което, както те предполагат, е „Апостолската църква“, издигната на мястото на дома, където са живели апостолите Андрей Първозвани и неговият брат Петър.
Както се съобщава, въпреки че упоменаване за църквата може да се намери в християнски текст, датиращ още от 725 г. н.е., това съвсем не било потвърждение, че такава е имало, което поставяло под съмнение съществуването ѝ.
В резултат на разкопките това лято били открити богато украсени мозаечни подове, позлатени останки от стенна мозайка и фрагменти от мраморна олтарна преграда, украсена някога с венец.
Мордехай Авиам от Кинеретския академичен колеж потвърди в интервю за AFP, че през този археологически сезон се правят разкопки на брега на Галилейско море (или Генисаретско eзеро), в североизточната част на Израел. В библейски времена на това място е било разположено рибарското селище Витсаида (Бет-Сайда в превод от арамейски език означана „рибарски дом"). Според Евангелието от Йоан, това е родината на св. апостоли Андрей Първозвани и брат му Петър.
Както посочва ученият, византийската църква била открита близо до развалините на селище от римската епоха, на което съответства разположението на Витсаида, както това било описано от римския историк (от юдейски произход) от I век н.е. Йосиф Флавий.
Неотдавна откритата църква, добавил той, съответства на описанието на първия епископ на баварския диоцез Айхщет (Dioecesis Eystettensis) Вилибалд (Willibald), който посетил тези места около 725 г. н.е. и съобщил, че храмът във Витсаида бил построен на мястото на дома на апостолите Петър и Андрей. По думите на Авиам, Вилибалд пишел, че Витсаида лежи между Капернаум и Курси на Голанските възвишения.
„Разкопахме само една трета от църквата, а може и малко по-малко, но става дума именно за църква“ — казва Авиам. — Планът на храма, византийската епоха, мозаечните подове, олтарната преграда — всичко, което е типично за един храм. Между Капернаум и Курси съществува само едно място, където през VIII век очевидец е описал храма, и ние го намерихме“.
Местността Ел-Арадж (El-Araj), на иврит Бейт Хабек (Beit Habeck), не е единственият кандидат за библейската Витсаида.
Приблизително на два километра от e-Tell, където от 1987 г. се провеждат археологически разкопки, според сайта National Geographiс, там са били намерени крепостни укрепления от IX век пр.н.е., а също и „жилища от римско време, в които са се натъкнали на риболовно оборудване, вкл. железни котви и кукички за риболов, и руини от това, което може някога да е било римски храм“.
Освен това, както предполагат археолозите, най-сетне им се удало да открият римския град Витсаида Юлиада, в която се родили тримата апостоли – Петър, Андрей и Филип. По всяка вероятност това бил древен град, „изникнал“ по време на разкопките на северния бряг на езерото Кинерет, на територията на природния резерват Бейт-Сайда.
По думите на д-р Мордехай Авиам от колежа в Кинерет, най-важна била находката на баня в римски стил. Това свидетелства, че на това място се е намирал именно град, а не просто рибарско село.
Както пише еврейският историк Йосиф Флавий (единственият източник, упоменаващ този град), еврейският тетрарх Филип-Ирод, син на известния Ирод Велики, превърнал рибарското селище Бейт-Сайда (Витсаида) в същински римски полис. Градът той ласкателно нарекъл Юлия, или Юлиада, в чест на Ливия Друзила, майката на император Тиберий, която след повторното ѝ омъжване започнали да наричат Юлия Август.
„Филип, от своя страна, възстановил Пенеада и я нарекъл Кесария. Селището Витсаида, разположено до Генисаретското езеро, той превърнал в град, увеличавайки броя на жителите му и снабдявайки го с всичко необходимо, и го нарекъл Юлиада, в чест на Юлия, дъщерята на императора“ (18:2:1).
„Флавий разказва, че Филип превърнал Витсаида от село в град. Той не уточнява дали градът е бил построен на мястото на селото или близо до него“ – предава Авиам, – „До неотдавна не знаехме къде се е намирал този град. Наличието на баня обаче свидетелства за съществуването на градска култура“.
Както пише Флавий, по време на Голямото въстание той лично се е занимавал с укреплението на Витсаида. Освен това бил ранен при боя около Юлиада.
До неотдавна имаше три предположения за местоположението на Юлиада: посоченото по-горе място, известно като Ел-Арадж (Еl-Araj) и две други местности близо до Кинерет. Неочакваната находка на римска баня и други римски артефакти под византийските руини, открити тук по време на предишни разкопки, наклониха везните в полза на Ел-Арадж, разположен в делтата на р. Йордан, върху северния бряг на Кинерет.